2010 yılından bu yana faaliyet gösteren Merkezi Doktor Randevu Sistemi'ne (MHRS) şikayetler her geçen gün artıyor. Mısırvar çözüm platformunun açıkladığı verilere göre MHRS'ye yönelik şikayetler son bir haftada yüzde 165 arttı. Hastalar aylardır ilgili departmandan randevu alamamaktan şikayet ederken, Complaintvar aracılığıyla çözüm beklentilerini duyurmaya çalışıyorlar. Platformun açıkladığı verilere göre Sağlık Bakanlığı'na yönelik şikâyetlerin son bir haftada %39 oranında arttığı görülüyor.
BAKANLIK ONAYLI RANDEVU SİSTEMİNİ UYGULAMAYA BAŞLADI
Öte yandan Sağlık Bakanlığı, yeni düzenlemesiyle bu sorunu çözmeyi amaçlayan “Onaylı Randevu Sistemi”ni hayata geçirdiğini duyurdu. Yeni uygulamada hastalardan randevu gününden bir gün önce saat 20.00'ye kadar onay isteniyor. Randevu onayı MHRS web sitesi ve çağrı merkezi üzerinden verilirken; Onay vermeyenlerin randevuları iptal edilecektir. Onaylanan randevu sisteminde, sistem üzerinden randevu alamayan ancak talep bırakan hastalara, randevu iptali sonrası oluşan kontenjan devredilecektir.
Bu konuyla ilgili platforma gelen şikayetlerden bazıları şöyle:
“MHRS NOR 182’DEN RANDEVU ALAMIYORUM”
“Bu yeni sistem hakkında gerçekten çok düşündün mü? Sen kimsin ve neden birinin ismine karar veriyorsun? Randevudan sonraki 15 gün meselesi nedir? Bunu bize kim açıklayacak? Neden mağdur oluyoruz? Böyle bir sistemi neye dayanarak ve kimin için oluşturdunuz? 21 Mayıs'ta randevum vardı, tekrar yapmam gerekiyor ama ne MHRS'den ne de 182'den randevu alamıyorum. Umarım şikâyetleri dikkate alıp bu durumu en kısa sürede düzeltirsiniz. Çünkü nihai sonucu düşünmeden aldığınız kararlara kimse saygı duymamalı.”
“DOKTOR Pürüzsüz mü?”
“Günaydın Kocaeli Gebze Fatih Devlet Hastanesi göz polikliniğinde hem çocuklara hem de yetişkinlere randevu almak mümkün değildir. Talep oluşturdum, açıldı ancak bilgilere ulaşılamadı. Sistem açık göstermesine rağmen “kayıt bulunamadı” uyarısı verdi. Lütfen çözüm. Doktorun işi bitti mi?
“HER SAAT MHRS İZLEMEKTEN BIKTIK”
“Aylardır MHRS Dermatoloji ve Diş Hekimliği bölümünden randevu almaya çalışıyorum ancak randevu alamıyorum. Bu kadar çok doktor varken hiç randevu olmaması akıl almaz bir şey. Her saat başı MHRS'ye giriş yapmaktan yoruldum. İnsanları bu kadar zor durumda bırakmamanızı rica ediyorum. Bu randevu sistemine bir an önce çözüm bulunmasını rica ediyorum.”
“BU NASIL BİR SİSTEM?”
“37 haftalık hamileyim. Bir hafta önce kontrole gittim ve doktorum her hafta gelmemi söyledi. Ancak şu anda aynı bölümden 15 gün sonrasına kadar randevu almak mümkün değildir. Bu nasıl bir sistem? Her hafta muayene olmam gerekiyor. Bu sorunun çözülmesini talep ediyorum. “Böyle bir durum kabul edilemez”
“KIZIM BAKIM YAPACAĞINI DİYORUM, ONLAR ‘YAPLANACAK BİR ŞEY YOK’ DİYOR”
“Yalova Devlet Hastanesi'ndeki çocuk doktorundan MHRS aracılığıyla randevu aldım. Yeni bir sistem çıktı, onay istiyordu ve ben muhtemelen anlamadan verdim. Daha sonra küçük kızım düştü ve acilen onunla ilgilenmem gerektiğinden sınavı iptal etmek zorunda kaldım. Oğlumun ateşi şu anda 39,5 ve onu acil servise götürdüm ve çocuk doktoruna görünmesi gerektiğini söyledim. Ancak 3 Haziran'a kadar randevu alamıyorum. Böyle bir sistem anlaşılamaz. Kızımın epilepsi krizi geçirme tehlikesiyle karşı karşıya olduğunu söylüyorum ama “yapılacak bir şey yok” cevabını alıyorum. İptal etsem bile yeni randevu alamıyorum. Çocuk doktorunun olmadığı alt dallar var, her branş mevcut ama çocuk doktoru yok. Oğlum 6 yaşında ve nöbet geçirebilir. Bu durumda devletimizden beklediğimiz ilgi ve alakayı göremememiz üzüntü vericidir. Özel hastanelere yönlendirildiğimi hissediyorum; “Sanki maddi imkanım yok, başka seçeneğim yok.”
“3 AYDIR RANDEVU ALAMADIM”
“3 ay boyunca dermatolog randevusu alamadım. “Aradığınız randevuya ulaşılamıyor” mesajı çıkıyor. Bu konunun bir an önce çözülmesini rica ediyorum. Bu nasıl bir sistem anlamıyorum, 3 aydır her gün, gece, gündüz randevu alamıyorum. Böyle bir durum kabul edilemez. Lütfen bu duruma acil çözüm bulun.
“BU SAĞLIK SİSTEMİNE yazıklar olsun”
“Kayıt asistanları çok bencil, hiçbir şeyi doğru düzgün anlatmaya ya da yardımcı olmaya çalışmıyorlar. MHRS'den saat 13.20'ye randevu aldım ama saat 13.30'da doktorlar gelmeye başlıyor. Bu nasıl bir flört sistemi? Türkiye'de artık insan sağlığına bu kadar önem verilmiyor mu? Okula gitmeliyim. Günümü buna göre planlıyorum. “Böyle bir sağlık sistemi için utanç vericidir.”
BU NASIL BİR SORUMLULUK?
“Tekirdağ Şehir Hastanesinde randevum vardı. Sabaha kadar randevumun görünür olduğunu görmeme rağmen hastaneye geldiğimde randevumun iptal edildiğini söylediler. Bu nasıl bir sorumsuzluktur? Bir de “sistemde görünmediniz” diyorlar. Peki nasıl oluyor da “Randevunuz var” diye SMS ile bilgi alıyorum? Şimdi dahiliye bölümündeki randevum için bir saat bekleyeceğim. İnsanlar randevularını iptal etmeden ayrılmadıkları için ceza alıyorsa, siz de ceza almalısınız. Çalışıyoruz ve zar zor gelmemize izin veriliyor. “Bu konunun dikkate alınmasını istiyorum”
RANDEVU ALINMIYOR
“Yaz başından beri İstanbul Devlet Hastaneleri'nden göz randevusu almaya çalışıyorum ama bir türlü alamadım. Randevu mevcut değil. Bir istek oluşturuyorum ancak bildirim almıyorum. Her yolu denedim, hastaneyi aradım, MHRS'den almaya çalıştım. “Randevu olmadığını söyleyip duruyorlar.” (DHA)