Avrupa ekonomisi on yıl aradan sonra yeniden büyüyor. Ancak bu yıl ya da gelecek yıl, öngörülemeyen olaylar nedeniyle her şey değişecek. ABD’den gelen karışık mesajlar, Avrupa’da yaklaşan seçimler, Brexit endişeleri ve Çin’deki durum. Bu hafta Real Economy’de Avrupa ekonomisine odaklanacağımız London School of Economics’ten bahsedeceğiz.
Tüm Avrupa ülkeleri büyüme eğrilerinde zorluklar yaşıyor. Bu yıl da durum değişmeyecek. Avrupa’da bu yıl büyüme geçen yıla göre daha yavaş olacak. Ancak 2018 yılında bu durum değişebilir.
Bu tahminin içeriğine detaylı olarak bakalım. İyileşme yavaş ve Avro Bölgesi dört ana ekonomi arasında yer almasına rağmen yalnızca Almanya gözle görülür şekilde iyileşiyor. Fransa’ya baktığınızda toparlanma ve büyümenin beklenenden yalnızca biraz daha yüksek olması bekleniyor.
Peki Avro Bölgesi’nde özel sektör büyümesinin son 6 yılın en yüksek seviyesine ulaştığı Şubat ayında ekonomiden ne bekliyorsunuz?
Maviflex, 30 yılı aşkın süredir Fransa’nın Lyon kentinde endüstriyel kapılar üretmektedir. Kapıları Fransa ve Avrupa’daki diğer şirketlere satılıyor ve bu onların Avrupa ekonomisine faydalarını kanıtlıyor.
Ham metal parçalar 40 işçi tarafından işleniyor, dönüştürülüyor ve monte ediliyor. Ayrıca şirkete satış ve destek ekipleri de dahil olmak üzere toplam 88 kişi daha işe alınacak.
Maviflex Güvenlik Müdürü Laurent Melia şöyle açıklıyor: “Örneğin haftalık kapasitemizi 2011 yılına göre %30-40 artırdık. Haftada yaklaşık 50 kapı üretmekten şu anda 85, 90 ve hatta bazen 100’e yaklaştık. haftada bir kapı”.
Maviflex’in büyümesi aynı zamanda genel olarak özel sektörün, özelde ise imalat sektörünün toparlandığının bir göstergesi. Bu durum Avro Bölgesi’ndeki diğer şirketler için de geçerli. Avro Bölgesi’nde ortalama işsizlik oranı %10’dan %9,1’e düştü.
Euronews muhabiri Guillaume Desjardins: “Son aylarda euronun değer kaybetmesi, ihracatın yabancılara ulaşmasıyla satışları artırdı. Dolayısıyla ülkede işsizliğin azalması piyasayı canlandıracak” dedi.
Ancak enflasyon artan potansiyeli ile ailelerin satın alma gücünü etkilemektedir. İşletmelerin büyümek için artık stratejik perspektiflere ihtiyaçları yok.
Maviflex CEO’su Anne-Sophie Panseri: “Büyüme yolunda ana yolumuz dış pazarlardır. Fransa da önemli ama her şeyden önce yurt dışında ve her şeyden önce Avrupa’da faaliyet göstermeliyiz.” Sözleriyle ihracatın önemine değindi.
Avrupa’da krizden önce yatırımların yavaşladığı göz önüne alındığında, Maviflex gibi şirketler bir kez daha “giderek belirsizleşen siyasi bağlamda” “yatırım yapma ihtiyacı” ikilemiyle karşı karşıya kalıyor.
Maviflex CEO’su Anne-Sophie Panseri ise dönemin piyasanın aleyhine olduğunu belirterek, “Durum biraz endişe verici çünkü bu istikrarsızlık bizim gelişim eğrimizi etkiliyor. “Fransa’daki seçim yıllarının yatırımlar için hiçbir zaman iyi olmadığını da biliyoruz, çünkü her şey durma noktasına geldi.”