EURO 2024'ün son aşamasına denk gelen tarihlerde yürütülen soruşturmada şirketlerin Reklam Kanunu'nu ihlal ettiği ortaya çıktı.
Portekiz Tüketici Genel Müdürlüğü (DGC) Çarşamba günü yaptığı açıklamada, alkol satışında ulusal bayrağı kullandıkları için üç şirkete para cezası verileceğini duyurdu.
Reklam yasasını ihlal eden söz konusu şirketlere 2 bin 493 avro (91 bin 272 TL) ile 24 bin 939 avro (913 bin 57 TL) arasında para cezası verilebilecek.
DGC, 2024 Avrupa Futbol Şampiyonası'nın (EURO 2024) son turuna denk gelen 8-15 Temmuz tarihleri arasında yürütülen soruşturmada 232 alkol reklamını inceledi.
Bu ilanların aralarında Facebook ve Instagram'ın da bulunduğu 53 internet sitesi ve sosyal medya platformunda yayınlandığı ve toplam 20 şirket hakkında soruşturma başlatıldığı iddia edildi.
DGC ayrıca bu spesifik ihlallerin yalnızca sosyal medya pazarlamasını ilgilendirdiğini ve daha geleneksel reklamcılık biçimlerini kapsamadığını vurguladı.
Birçok Avrupa ülkesinde olduğu gibi Portekiz'de de alkolün tanıtımına ilişkin özel kurallar bulunmaktadır.
Ülkede reklamcıların alkollü içecekleri Portekiz bayrağı gibi ulusal sembollerle ilişkilendirmesi yasak.
Ayrıca radyo ve televizyonda sabah 7 ile akşam 22.30 arasında alkol reklamı yapmak ve bu reklamları küçüklere yönlendirmek de yasaktır.
DGC'den çarşamba günü yapılan açıklamada, “Alkollü içecek reklamlarının dijital ortamda yayınlanma sürelerine ilişkin mevzuatta herhangi bir kısıtlama bulunmadığından, reklamların ayrım gözetmeksizin küçüklere sunulmasının engellenmesi mümkün değildir.”
Hükümetin bu yasal boşluğu doldurmak için somut önlemler alıp almayacağı henüz belli değil.
Son soruşturmalar, Portekiz hükümetinin alkolün tanıtımını yapmak için ulusal simgeleri kullanan şirketleri ilk kez cezalandırması değil. 2023'te benzer iki suç devlette disiplin soruşturmasıyla sonuçlandı, ancak bu davalar henüz sonuçlanmadı.