Motosikletlerin yüzde 64,3’ünün trafik sigortası bulunmuyor

Türk Sigorta Derneği'nden (TSB) alınan bilgilere göre, Temmuz 2025'ten itibaren Türkiye kaçakçılığında kaydedilen 6 milyon 770 bin motosiklet ve yük motosiklet 2 milyon 417 bin trafik sigortasına sahiptir.

İstatistiklere göre, sigorta oranı yüzde 35,7 seviyesindedir, başka bir deyişle, trafiği gözlemleyen motosikletlerin yüzde 64,3'ünün trafik sigortası yoktur.

İstanbul'da trafikte kaydedilmiş yaklaşık 865 bin 600 motosiklet var ve 456 bin motosiklet sigortalı. Bu rakamlar, İstanbul'daki motosiklet sigortası oranının yüzde 52,7 ile ülkenin ortalamasının üzerinde olduğunu, İstanbul'daki sigorta bilincinin nispeten yüksek olduğunu ve sigorta oranının artma eğiliminde olduğunu ortaya koymaktadır.

5.5 milyon motosikletin yüzde 56,5'i yükümlülüğü karşılamıyor

Trafiğin sigortası yükümlülüğü, yasanın 103. maddesinde otoyol trafik yasasının temelini alırken, motorlu araçlar ve motorlu bisikletler (50 cc motorun hacmi, elektrikli araçlar, elektrikli araçlar, 2 veya 3 tekerlekten oluşan araçlar 4 kileyi aşmayan) genel testlere tabi değildir, trafik sigortası yükümlü değildir.

İstanbul motorlu taşıt satıcıları Derneği'nin (IMA) verilerine göre, Türkiye'deki tüm 6 milyon 770 bin motosikletin yaklaşık 1 milyonu 200 bin motosikletin 50 cc'lik bir hacmine sahip. Bu durumda, trafik sigortası yapmanın 5.5 milyon zorunlu motosikletinin yüzde 56,5'inin bu yükümlülüğü karşılamadığı ortaya çıkıyor.

Öte yandan, İçişleri Bakanlığı rehberliğinde hazırlanan taslak yasa metninde, çalışma trafik sigortası alanına motor bisikletleri dahil etmek için Türk Büyük Ulusal Meclisi'nde (TBMM) yapılır. Bu bağlamda, yasa metni çalışma komisyonundan geçmiştir, ancak henüz Genel Kurul'a aktarılmamıştır.

Proje konusu ile motosikletlerin trafik sigortası yükümlülüğüne dahil edilmesi bekleniyor.

“Motocure taşımacılığı, motosiklet sayısını artıran ana unsurlardan biridir”

Konuya karşılık gelen IMAS Hayrettin Eremel'in başkanı, Türkiye'de motosiklet kullanımının son yıllarda hızla arttığını söyledi.

Son 5 yıla bakıldığında, motosiklet sayısının motosiklet sayısında ağır bir ivmeye sahip olduğunu, Ettemeli, 2020'de Türkiye'de 3,5 milyon motosiklet var, 2025'ten başlayarak, bu rakam 7 milyon seviyeyle karşılaştı, yani 5 yılda neredeyse % 100 artış.

Ön plandaki bu hızlı artıştaki bazı ana faktörler olan Ettemel, motosikletlerin Türk pazarında Çin kökenli uygun fiyatlarla girişinin, diğer yandan, son yıllarda yaygınlaşan motosikletin taşınması, motosiklet sayısını artıran ana unsurlardan biri olduğunu belirtti.

“Kararlılık, trafik uygulamalarında sigortasız araçların bağlantısı gibi pasajlarla sağlanabilir”

Bu alanda sigorta oranında çok sınırlı bir iyileşme olduğunu beyan eden Ettemeli, 2020'de % 32 olan sigorta oranının 2025'te yüzde 36'ya çıkarılabileceğini söyledi.

Ettemel dedi ki:


“Sigorta raporunu sadece motosikletleri değil, her türlü araçta da artırmak için, sigorta ve ajans tarafından özel emekli maaşlarının (SEDDK) (SEDDK) ajansı tarafından sunulduğumuz önemli bir anlaşma yapıldı. Yeni düzenleme ile sigortanın temel amacı, düzenlemenin bir sonraki dönemde yansıtılacağıdır.

Diyerek şöyle devam etti: “Yeni düzenlemenin, motosikletler ve diğer araç grupları da dahil olmak üzere trafik sigortası oranını iyileştirmek için teşvik ve caydırıcıların birlikte işlendiği yenilikler tarafından desteklenmesi gerektiğine inanıyoruz”. Fiyatlar ve erişim üzerindeki fiyatların iyileştirilmesinin erotemik teşvik noktası üzerinde olumlu bir etkisi olacağını doğrulamak mümkündür.

Ettemel, sübvansiyonlar için belirli gruplar için sigorta primleri, sigorta oranı arzı gibi taksit ödeme fırsatları, çözümler arasında gösterilebilecek çözümler arasında gösterilebilir, “caydırıcılık noktasında, mevcut teknolojik altyapı bu süreci destekleyebilir. Bilgi akışı trafik güvenliği altyapılarına ve trafik dışı araçlara bağlı olarak entegre edilebilir.”

Şu anda özel ve yasal kişilere kaydedilen araçların sigorta durumunun e-devlet sistemi aracılığıyla görülebileceğinin altını çizen Ettemel, bu altyapının geliştirilmesinin ve otomatik hatırlatıcılar ve yaptırım mekanizmaları ile entegrasyonun sigorta oranının arttırılmasında etkili olacağını söyledi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir